گروه بین‌الملل: حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان درحالی‌که در رؤیای صلح با شبه نظامیان طالبان به سر می‌برد،

 13بهمن عازم عربستان سعودی شد تا نظر مقام‌های این کشور را برای میانجیگری در این رابطه جلب کند و از پادشاه عربستان بخواهد که در این مذاکره میانجی باشد.

کرزی در سفر 2 روزه خود به عربستان قرار است علاوه بر ادای حج عمره در دیدار با مقام‌های ارشد عربستان درباره برگزاری مذاکرات صلح با طالبان گفت‌وگو کند. دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان 13بهمن با انتشار بیانیه‌ای هدف از این سفر را مذاکره با امیر عبدالله درباره طرح آشتی ملی در افغانستان و صلح در منطقه اعلام کرد.

وحید عمر، سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان هم در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که کرزی پس از ادای حج عمره از مقامات عربستان سعودی خواهد خواست برای آغاز روند مصالحه با طالبان و همچنین حل دیگر مشکلات منطقه‌ای او را یاری کنند.

پیش از این رئیس‌جمهوری افغانستان در چندین مورد از مقام‌های ریاض به‌ویژه عبدالله، پادشاه این کشور، خواسته بود برای برگزاری گفت‌وگو بین دولت افغانستان و طالبان میانجیگری کنند.

عربستان سعودی یکی از 3 کشوری است که در زمان روی کار بودن رژیم طالبان، دولت شبه نظامیان را به رسمیت شناخته بود و اکنون میانجیگری برای صلح با این گروه را مشروط به دوری جستن طالبان از اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده کرده است.

در کنفرانس لندن که با حضور مقام‌های بیش از 60 کشور جهان برگزار شد شرکت‌کنندگان متعهد به پرداخت میلیون‌ها دلار برای اجرایی شدن طرح صلح با طالبان شدند. محور اصلی طرح صلح کرزی پرداخت حقوق و اعطای شغل به شبه نظامیان طالبان است.

در همین کنفرانس بود که حامد کرزی بار دیگر موضوع میانجیگری عربستان سعودی برای آغاز روند آشتی با طالبان را مطرح کرد. هر چند بسیاری معتقدند که عربستان سعودی نفوذ زیادی در میان شبه نظامیان طالبان دارد اما هنوز مشخص نیست که عبدالله تا چه اندازه می‌تواند در راضی کردن طالبان به ورود به گفت‌وگوهای صلح با دولت کرزی ایفای نقش کند.

سال گذشته هم خبر دیدار برخی مقام‌های دولت افغانستان با رهبران طالبان در عربستان سعودی جنجال فراوانی به پا کرد. این برای نخستین بار بود که پس از حمله به افغانستان موضوع نشست و مذاکره با سران طالبان برای صلح مطرح شد.

هر چند آن زمان انجام این نشست هیچ وقت به‌صورت قطعی تایید یا تکذیب نشد اما اکنون پس از گذشت یکسال دولت افغانستان به‌صورت علنی به‌دنبال مذاکره با رهبران طالبان است.

هفته گذشته هم در حالی که سازمان ملل متحد نام 5 نفر از مقام‌های ارشد رژیم طالبان را از لیست سیاه خود خارج کرد خبرهایی از دیدار کای آیده، نماینده ویژه سازمان ملل با برخی از رهبران طالبان در دوبی منتشر شد.

در زمان حکومت طالبان در افغانستان، عربستان سعودی در کنار امارات متحده عربی و پاکستان، 3 کشوری بودند که رژیم طالبان را به رسمیت می‌شناختند و کرزی اکنون امیدوار است که مقام‌های ریاض از رابطه نزدیک خود در گذشته برای پیشبرد طرح صلح با طالبان استفاده کنند.

این در حالی است که کرزی13بهمن شرط طالبان را برای مذاکرات صلح رد کرد. در حالی که طالبان خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان است، کرزی گفت: این خواسته، بی‌معنی است چون نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در افغانستان حضور دارند.

کد خبر 100882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز